Na een gezellige dag bij mijn jongste dochter, een alleenstaande moeder met drie kinderen, kwam ik in gesprek met haar jongste dochter, een sportieve, pientere, 14-jarige jonge dame die naar 3 VWO gaat.
Tijdens het gesprek stelde ze mij de volgende vraag: “Opa, u raadt nooit wat voor diploma ik heb behaald!” Ik had een paar suggesties, maar had het helemaal mis. Zij had haar condoom diploma behaald. Ik vroeg me af wat dit nu precies inhield.
Ze hebben geleerd hoe je een condoom moet omdoen. Hiervoor had de school een aantal dildo’s in de klas klaargezet, waarmee de leerlingen konden oefenen om de techniek onder de knie te krijgen. Kreeg je de handeling op de juiste wijze en binnen een bepaalde tijd voor elkaar, dan was je geslaagd.
Haar oudere zus vulde het gesprek hier en daar aan, want zij had deze exercities in voorgaande jaren ook moeten doen.
Mijn verbazing was groot. Heeft dit nu prioriteit binnen het huidige onderwijs? Zijn er niet belangrijker dingen waaraan aandacht zou kunnen worden besteed?
Wat dat betreft kan ik wel belangrijker stof noemen, waar meer tijd aan besteed zou kunnen worden!
In Nederland krijgen wekelijks ongeveer 300 mensen, buiten het ziekenhuis, een hartstilstand. Slechts 10% overleeft dit als er niet direct hulp wordt geboden. Wordt er direct begonnen met reanimatie en gebruik gemaakt van de AED (Automatische Externe Defibrillator), dan stijgt de overlevingskans van het slachtoffer naar 70%. Vele levens worden hierdoor gered.
Met name de eerste zes minuten na een hartstilstand zijn cruciaal. Omdat het ambulancepersoneel altijd enige tijd nodig heeft om ter plaatse te komen, dienen omstanders direct met de reanimatie te beginnen.
Wellicht brengt bovenstaande de scholen op andere gedachten en zorgen ze dat leerlingen hun reanimatie diploma gaan halen. In het eerste geval heb je met verkeerd handelen misschien kans op nieuw leven, in het tweede geval heb je met niet of verkeerd handelen de zekerheid, dat een leven verloren gaat.