Menu

De NAVO-top in Den Haag – Een Schaamteloze Aanslag op de Stad en de Gehele Regio

De stad Den Haag maakt zich op voor wat het kabinet een “historische gebeurtenis” noemt: de NAVO-top van 2025. Maar waar Den Haag volgens de politieke elite “op het wereldtoneel schittert”, voltrekt zich voor de inwoners en de omliggende regio een logistieke en maatschappelijke ramp van ongekende proporties. Want wat Den Haag werkelijk wacht, is geen glorieus hoogtepunt, maar een dagenlange lockdown, verkeersinfarcten, economische schade, gesloten voorzieningen en het gevoel van onveiligheid in eigen stad.

Een top waar niemand om vroeg

Niemand in dit land heeft om deze top gevraagd. Niet de inwoners, niet de ondernemers, niet de scholieren, niet de mantelzorgers, die hun naasten niet kunnen bereiken. Toch wordt het ze opgelegd. De keuze voor Den Haag voelt dan ook allesbehalve neutraal: het is de stad waar Mark Rutte jarenlang als premier regeerde, waar hij woonde en waar hij zich na zijn premierschap heeft opgewerkt tot hoogste baas van de NAVO. De NAVO-top organiseren in Den Haag voelt als een symbolisch eerbetoon aan hemzelf, maar wel één die de Haagse regio een enorme prijs laat betalen.

De vraag dringt zich op: zou deze top ook in Den Haag zijn gehouden als een andere oud-premier NAVO-chef was geworden? De keuze lijkt eerder ingegeven door persoonlijke en politieke belangen dan door logische afwegingen. Het resultaat: een internationale top in een dichtbevolkt stedelijk gebied, dat vol in bedrijf is, met alle gevolgen van dien.

Complete ontwrichting van de regio

De logistieke impact is ongekend. Een groot aantal wegen wordt volledig of gedeeltelijk afgesloten:

  • A44, tussen knooppunt Burgerveen en Wassenaar: vijf dagen volledig dicht richting Den Haag

  • N44, tussen Wassenaar en de N14: volledig dicht in beide richtingen

  • N434 (Corbulotunnel): op 25 juni ‘s middags en ‘s avonds in beide richtingen dicht

  • A4, richting Den Haag: rijstroken afgesloten, afritten Hoofddorp en Nieuw-Vennep dicht

  • A5, tussen Raasdorp en De Hoek: in beide richtingen dicht

  • N206, tussen Leiden en Noordwijk: meerdere verkeersstops

  • N440 (Landscheidingsweg): volledig afgesloten

Het resultaat is een week vol verkeersinfarcten, omleidingen, gemiste afspraken en gesloten voorzieningen. Zelfs huisartsenpraktijken in de omgeving moeten de deuren sluiten. En dat alles vanwege een politieke bijeenkomst, die men net zo goed op een afgesloten legerbasis of buitenstedelijke locatie had kunnen organiseren.

Onzichtbare kosten, zichtbare frustratie

De kosten voor de samenleving zijn niet alleen logistiek, maar ook financieel. Drie ministeries – Veiligheid en Justitie, Defensie en Buitenlandse Zaken – dragen de kosten van deze top. Maar laten we wel wezen: dat geld komt uiteindelijk uit dezelfde bron, namelijk de belastingbetaler. Terwijl bedrijven inkomsten mislopen, bewoners met hun tijd en vrijheid betalen en mensen met cruciale beroepen beperkt worden in hun werk, loopt de rekening voor deze top verder op. De baten? Die zijn vooral diplomatiek, symbolisch en internationaal, en zullen de Haagse burger nauwelijks bereiken.

Dreiging en risico: wat als het misgaat?

Daarbij komt nog de permanente dreiging die rond een top als deze hangt. Ondanks duizenden agenten, scherpschutters op daken, drones in de lucht en wegblokkades op strategische punten, is volledige veiligheid nooit te garanderen. Als er een aanslag wordt gepleegd – en dat risico is reëel gezien de huidige internationale spanningen – dan is de chaos niet te overzien.

De mogelijke komst van Donald Trump, die momenteel opnieuw polariseert en in eigen land en daarbuiten controversieel is, maakt het veiligheidsrisico alleen maar groter. Wat staat Nederland te wachten als er daadwerkelijk iets gebeurt? Wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor het besluit om deze top in een dichtbevolkte stad te organiseren?

Een land op slot, voor het gezicht naar buiten

De NAVO-top in Den Haag is een voorbeeld van politieke symboliek, die volledig is losgeslagen van de realiteit van burgers. De overheid toont hiermee vooral, dat internationale status belangrijker lijkt, dan binnenlandse leefbaarheid. Ondertussen ondervindt de regio Holland Rijnland – van Den Haag tot Schiphol en van Alphen tot het kustgebied en de gehele Bollenstreek – de gevolgen van een besluit dat zonder draagvlak en zonder visie is genomen. Zelfs jaarlijkse grote evenementen op grote afstand van Den Haag, zoals de Kaagweek (circa 25 km van Den Haag), mogen niet plaatsvinden!

Tijd voor bezinning

Het is niet alleen hoog tijd voor verandering, het is tijd voor bezinning. De politiek moet zich gaan realiseren, dat zij omgaat met belastinggeld – zuurverdiende centen van burgers die dagelijks te maken hebben met stijgende kosten, overbelaste zorg, en dalend vertrouwen in de overheid. Elke euro die wordt uitgegeven aan symboliek en prestige, is een euro minder voor onderwijs, zorg of fatsoenlijke infrastructuur.

Een NAVO-top in Nederland? Prima. Maar organiseer het met verstand. Niet in een stad waar mensen gewoon proberen te leven en werken. En al helemaal niet omdat de hoogste NAVO-baas daar toevallig vandaan komt. De burgers verdienen beter!

Please follow and like us: